Intenference v komunikaci
Intenference, neboli komunikační šumy, zapříčiňují zkreslení sdělení. Intenferencí se rozumí to, co ze sdělení zmizelo popřípadě do něj přibylo. Nejčastěší příčinou vzniku šumů je špatná paměť, fantazie či přehnaná očekávání.
Ke zkreslení příspívají komunikační zlozvyky či fauly. které si osvojujeme sociálním učením.
- skákání do řeci
- nedostatek zpětné vazby
- neverbální odmítání (nenavázání potřebného očního kontaktu, otočení se zády)
- vyhnutí citovým vyjádřením
- neupřímnost
- předpoklad, že druhý ví, co myslíme
- nejasnost a přehánění
- překrucování skutečnosti
- připisování úmyslu (je-li nám něco sděleno, často hledáme skrytý význam)
- únik od tématu jako projev pasivního odmítání
- nálepkování
Rekonstrukce sdělení
Jelikož je prakticky nemožné zapamatovat si obsah celého sdělení, provádíme rekonstrukci vzpomínek tak, aby nám dávali smysl. Je třeba provádět to velmi opatrně, máme tendence nechat proniknout do sdělení vlastní myšlenky a názory, informace, které přišli z cela jiné strany.
Chyby sociální percepce
(percepce = vnímání)
Hallo efekt - Často hodnotíme člověka na základě jedné charakteristiky, které si všimneme jako první - Necháme se oklamat prvním dojmem. Přičemž sympatickým osobám přisuzujeme kladné vlastnosti (a naopak). Při osobním setkání se první dojem utváří zhruba do dvou minut, při telefonickém rozhovoru okolo dvaceti vteřin.
Projekce (psychoanalýza S. Freuda) - Máme tendence připisovat druhým osobám vlastnosti, které u sebe nesnášíme a které vytěsňujeme do vlastního nevědomí.
Efekty mírnosti a schovívavosti
U sympatických lidí vyvyšujeme jejich kladné vlastnosti a záporné se snažíme zmírnit, odstranit. Pod vlivem sympatií omlouváme chyby a špatné vlastnosti.
Stereotypy, předsudky
Např.: Blondýny jsou hloupé, Brýle značí inteligenci
Pygmalion efekt (sebenaplňující předpověď)
Chováme se k lidem tak, jak je chceme mít.